top of page

Train je wilskrachtspier (zonder hem te overbelasten)

Wanneer je je mentale conditie hebt getraind, dien je, net als in de sportschool, deze training te onderhouden. Daarom is het belangrijk om je wilskracht versterken. Een efficiënt gebruik van wilskracht geeft je de mogelijkheid om mindgym-oefeningen te integreren in je dagelijks leven, en zo je eigen personal trainer te zijn voor een zinvol en gelukkig leven.





‘Er bestaat een kracht die sterker is dan stoom, elektriciteit en atoomenergie: wilskracht.’

Albert Einstein


De champagne vloeit, het vuurwerk knalt en de voornemens klinken: ‘Ik ga minder facebooken/gezonder eten/minder hard werken/vroeger naar bed.’ Hoewel scepsis overheerst blijkt het echt niet onzinnig: mensen met goede voornemens maken tien keer meer kans om hun gedrag daadwerkelijk te veranderen dan iemand die zichzelf geen doelen stelt. Het overgrote deel houdt het maanden vol. Het probleem komt pas na zes maanden, dan zal zo’n 60 procent het goeie gedrag tóch aan de wilgen hangen. En op 31 december blijkt slechts 8 procent te kunnen proosten op een geslaagde gedragsverandering als gezonder eten. Als bonus krijgt de 92 procent die het níet haalde te maken met harde zelfkritiek. En waar trots in een hapje rauwkost bijt, grijpt schuldgevoel naar de oliebol. Ziedaar de vicieuze cirkel van ongelukkigheid. Hoe zorg je ervoor dat je jouw gedragsverandering wel maanden, jaren, voor eeuwig volhoudt? Door volhouden niet te voelen als volhouden.


Wilskrachtspier

Wetenschapper en wilskrachtexpert Roy Baumeister stelt dat je wilskracht – jawel – als een spier kunt zien. Om dit toe te lichten volgt hieronder een voorbeeld:


Onderzoekers van de Kobenhavns Universitet volgden zestig mannen ‘met een extra laagje’ die in dertien weken probeerden af te vallen door dagelijks te sporten. Bij degenen die zich elke dag een halfuur in het zweet hadden gewerkt, telde de weegschaal na al die weken gemiddeld 3,6 kilo minder. De mannen die elke dag een uur (met dezelfde intensiteit) hadden gesport, vielen echter niet meer af maar minder: ze raakten gemiddeld ‘slechts’ 2,7 kilo kwijt. Het wonderlijke verschil lag in (over)belasting. Niet van hun buik- of kuitspieren, maar van de wilskrachtspier. Degenen die een halfuur sportten hadden meer motivatie over om daarnaast een gezonde leefstijl te ontwikkelen. Ze lieten vaker toetjes staan en namen de fiets in plaats van de auto. De wilskrachtspier van de mannen die elke dag een uur sportten was overbelast. Ze hadden minder motivatie over om gezonder te leven.


Wilskracht wordt voor verschillende taken gebruikt en kan dus opraken: je overbelast je wilskrachtspier. ’s Ochtends vroeg opstaan om te sporten, je huis opruimen en je tante Zeurkous bellen, zal ’s avonds waarschijnlijk resulteren in het ledigen van een fles wijn. Het goede nieuws is dat hoewel de stevige sporters uit het voorbeeld minder waren afgevallen, ze wel hun langetermijnwilskracht hadden getraind. Net als je spieren is wilskracht dus te trainen. De kunst is om je wilskrachtspier te versterken zonder deze te overbelasten. Dat begint bij het stellen van de – voor jou – juiste doelen.



Krachtvoer voor wilskracht

Het denken in ‘willen’ en ‘doelen’ is cultureel ingebakken. Wat wil je later worden? Waar wil je staan over vijf jaar? Wat is je streeftijd bij de marathon? Hoeveel kinderen wil je krijgen? Hoeveel omzet wil je bereiken komend jaar? Hoeveel kilo wil je kwijtraken? Je herkent het vast. En als je eenmaal de doelen hebt gesteld, straf je jezelf af als je ze niet (hebt) bereikt en je prijst de ander die het wél is gelukt. Programma’s als The voice, boeken als The secret en talloze financieel onhaalbare start-ups (waar het woord tart-downs gepaster zou zijn) lijden onder het ‘als je maar wilt’-virus. Een gevaarlijk virus omdat je A: jezelf gemakkelijk voor de gek houdt met irreële doelen, en B: je voor de kop slaat als je ze niet hebt gehaald.


Natuurlijk is het niet zo dat je je dromen moet weggooien en je doelen moet uitbannen. Het is heel goed dát je droomt en doelen stelt, maar het gaat om wát je droomt en ambieert. Veel mensen streven naar rijkdom, status en macht (oftewel succes) in de hoop gelukkig te worden. Geen handig doel, want het werkt precies andersom: succes maakt niet gelukkig, geluk brengt succes. Het mooiste zou zijn als alles wat je doet in lijn is met je ultieme doel: een gelukkig en zinvol leven. Op die manier groeit je wilskrachtspier organisch mee.


‘Hard werken voor iets waar we niet om geven is stress. Hard werken voor iets waar we van houden is passie.’

Simon Sinek


Denk maar eens aan het uithoudingsvermogen van bevlogen mensen, of dit nou leraren, koks, advocaten, ouders, artsen of artiesten zijn. Hun ultieme doel is hun kompas en geeft richting aan hun leven. Tussendoor stellen ze concrete doelen, van een Michelinster tot het winnen van een rechtszaak. Die pinpoints op de landkaart zijn nodig, ook voor jou, maar moeten niet de focus zijn en daarmee jouw ultieme doel in de weg staan. Bijvoorbeeld een dikke bankrekening die de wens van complete vrijheid verdoezelt. Zet dus kleine stappen en houd te allen tijde je ultieme doel in je hoofd; dat is het krachtvoer voor wilskracht.


Wil jij met je wilskracht aan de slag?

Schrijf je hier in, dan krijg je per e-mail 2 oefeningen om je wilskracht te trainen!





Comments


bottom of page