Helpende

gedachten

Belemmerende gedachten zijn de verhalen die je jezelf keer op keer vertelt en waar je sterk in gelooft, maar die je niet vooruitbrengen. Om je te helpen ze op het spoor te komen, volgen hier vijf veelvoorkomende typen.

 

Voor ieder type mens zijn er ook verschillende helpende gedachtes die je tegenover hun belemmerende gedachten kunt zetten. Herken jij jezelf in een van deze typen? Herhaal dan vaak de helpende gedachte die op jou van toepassing is:

Lovejunk:

Gedachtenlezen is onmogelijk dus ik kan maar beter uitgaan van feitelijke feedback. Ik mag ‘nee’ zeggen zonder me schuldig te voelen. Ik mag kiezen voor mijn prioriteiten.

 

Rampdenker:

Piekeren is zinloos. Als het je niet bevalt, verander het. Als je het niet kunt veranderen, verander je houding.

 

Perfectionist:

Dingen mogen mislukken, van fouten maken groei ik. Als ik fouten maak, blijf ik vriendelijk naar mezelf.

 

Moralist:

Anderen mogen fouten maken. We proberen er allemaal het beste van te maken. Ik eis niet, ik geef er de voorkeur aan dat dingen gaan zoals ik wil.

 

Het slachtoffer:

Mijn omstandigheden heb ik niet altijd in de hand, wel de manier waarop ik ermee omga. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn daden. Het is nuttig dat het bereiken van mijn doelen moeite kost, zo bouw ik uithoudingsvermogen op.