Boek%20liggend%20stapeltje%20zij-aanzich

Dit zijn de beste

anti-afleidingstips

Uit het nu door afdwalen

In een ideale wereld focus je je op de momenten dat jij het wil. Maar in werkelijkheid zijn er behoorlijk wat aandachttrekkers die je bewustzijn kunnen verstoren. Zoals binnenkomende e-mails, je zwaarademende collega of die fantasie over je droomvakantie. Gemiddeld verlies je 2,1 uur per werkdag aan afleidingen en onderbrekingen.

 

Begin eens met deze oefening uit Mindgym Work-Outs:

Richt je aandacht een minuut lang op de halter en let op wat je afleidt. Keer na elke afleiding weer terug naar de halter.

Halter zwart.png

Monkeymind

Waar werd je tijdens de oefening het meest door afgeleid? Door geluiden, andere visuele prikkels, geur, fysieke sensaties, emoties of gedachten?

Waarschijnlijk was dat je zogenaamde ‘monkeymind’.

 

De aandacht van de meeste mensen dwaalt de helft van hun wakkere uren af. Er zijn twee soorten afleidingen die je weghouden van de activiteit die je op dat moment eigenlijk wilt of moet doen. De eerste is externe afleiding: een lekker nummer op Spotify, de vingertrommelende collega en natuurlijk je smartphone. Dit soort afleiding is niet zonder gevolgen. Uit een studie bleek dat wiet roken minder effect op je IQ heeft dan afleidende en storende telefoontjes, e-mails en sms’jes.

Heb je al paar keer een stukje van deze site opnieuw gelezen omdat je met je aandacht ergens anders was? Dat komt doordat onze hersenen zo’n 800 tot 1400 woorden per minuut kunnen verwerken, terwijl ons leestempo rond de 200 woorden per minuut ligt. Je hersenen gaan zich dus vervelen en dwalen af. Oplossing: lees de rest van deze pagina een tikkeltje sneller dan je gewend bent (maar nog net comfortabel), dan is de kans groter dat je niet afdwaalt. Wat daarbij helpt is met een pen langs de woorden gaan

Als je tijdens een taak afgeleid bent, omdat je even je telefoon checkt bijvoorbeeld, duurt het gemiddeld 25 minuten om weer volledig met je aandacht bij je oorspronkelijke taak terug te keren. Maak daarom deze week een afleidings-to-dolijst wanneer je gefocust werkt in plaats van aan de afleiding toe te geven. Schrijf het op als er iets oppopt wat je nog wilt doen of opzoeken.

Hier drie anti-afleidingstips:

 

Uit onderzoek blijkt dat je voor simpele taken (zoals e-mailen) na elke 25 minuten werk het liefst 5 minuten pauze neemt. Voor moeilijke denktaken kun je na 90 minuten het best een denkpauze van een kwartier inlassen. (Langere concentratieblokken werken dus effectiever bij moeilijke denktaken)

Power-apps

Zo’n afleidings-to-dolijst kan uiteraard ook digitaal, bijvoorbeeld met de app Braintoss (iOS/Android): je spreekt je to do’s in en vervolgens stuurt de app je een mailtje met je ingesproken to do’s, die je kunt beluisteren op een moment dat jou schikt.